سایت موزیک آوادیو

جایزه پیانو باربد سکوی پرش برای پیانیست‌های جوان است

 «ربکا آشوقیان» - عضو شورای بازبینی دومین دوسالانه جایزه پیانو باربد- با اتمام داوری اولیه آثار رسیده به جایزه، از اهمیت برگزاری چنین فستیوالی در سطح کشور و ارتقای آموزش موسیقی سخن گفت.

او در تشریحِ این وضعیت گفت:‌ «تعداد قابل توجهی از شرکت کنندگان در شرایط استاندارد بودند؛ خصوصا در رده‌های سنی بالاتر، برخی حتی بیش از حد انتظارمان بودند که در این میان حضور نوازندگان شهرستانی بسیار چشمگیر بود. به طوری که نمرات و امتیازات خوبی را به خود اختصاص دادند.»

وی با بیان اینکه پیشرفت قابل توجهی در زمینه آموزش جریانات موسیقی کلاسیک و نوازندگی پیانو به چشم می‌خورد بیان داشت: «خوشبختانه میزان پیشرفت موسیقی کلاسیک و خصوصا نوازندگی ساز پیانو بازتاب خودش را به‌واسطه‌ی شرکت در جایزه‌ی پیانو باربد نشان داده است؛ چرا که ما در بین شرکت کنندگان، نوازندگانی داشتیم که به لحاظ تکنیک و لحن موسیقایی در سطح بسیار عالی بودند. به طوری که رقابت بسیار تنگاتنگی داشتند که این خود حساسیت زیادی را در قضاوت هیات انتخاب می‌طلبید.»‌
مدیرگروه موسیقی دانشگاه هنر درباره سطح نوازندگی شرکت کنندگان تهرانی و شهرستانی گفت: «ما در بین نوازندگان شهرستانی اجراهای قابل قبولی را شاهد بودیم که بعضا رتبه‌های اول را به خود اختصاص دادند؛ ولی در شرکت کنندگان تهرانی متوسط‌های بیشتری داشتیم که اجرایشان استانداردتر بود، که البته این مسئله به شرایط آموزش و امکانات پایتخت برمی‌گردد.‌»‌

آشوقیان با اشاره به جایگاه جایزه پیانو باربد در کشف استعدادهای نوازندگی نسل جوان خاطرنشان کرد: «به نظرم طی سال‌های اخیر به‌واسطه برگزاری این جایزه، قدم‌های پایه‌ای و تاثیرگذاری برداشته شده که معتقدم تداوم آن هر سال می‌تواند باعث رشد آموزش در نوازندگی ساز پیانو شود. مخصوصا در شرایطی که در برخی سال‌ها شاهد دورباطل آموزش بوده‌ایم. به نظر من ما بایستی برای رفع این مشکل پل ارتباطی را از آموزش چهاردیواری، آموزش در کلاس، دانشگاه و محیط آموزشی به اجرای روی سن برسانیم که وجود چنین جشنواره‌هایی می‌تواند راه  را کوتاه کند و به نوعی سکوی پرش و نقش معرفی کننده داشته باشد.»‌

عضو شورای بازبینی دومین جایزه پیانو باربد در خاتمه خاطر نشان کرد: «وجود جایزه پیانو باربد بسیار مفید و خوشایند است و امیدوارم روند آن تداوم داشته باشد.»

شورای بازبینی متشکل از اساتید پیانو همچون آقایان رافائل میناسکانیان، گاگیک بابایان و خانم‌ ها تامارا دولیدزه، آرپینه اسرائیلیان و ربکا آشوقیان، ۸ و ۹ بهمن‌ماه با حضور مسئولین برگزاری جایزه به بازبینی آثار پرداختند و ۲۰ نفر را برای اجرا در مرحله نهایی برگزیدند. این مرحله از بازبینی به صورت کدگذاری انجام پذیرفت و داوران بدون آگاهی از هویت داوطلبان و بدون دیدن تصویر، تنها به صورت شنیداری، امتیازات خود را اعلام نمودند، سپس با معدل‌گیری کل امتیازات، امتیاز نهایی هر داوطلب مشخص شد.